Szklane butelki BRITA z wodą filtrowaną na spotkaniu biznesowym - tytułowa.

CSR – co to jest? Jakie działania obejmuje?

CSR – co to jest? Jakie działania obejmuje?

Odpowiedzialny biznes daje szansę na uzyskanie przewagi konkurencyjnej dzięki dobrym relacjom z interesariuszami, społecznemu zaangażowaniu i proekologicznym działaniom. O tym, jak go prowadzić, mówi koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu – CSR. Co to jest i jakie działania CSR warto wdrożyć w firmie?

CSR – co to?

CSR to skrót od angielskiego wyrażenia Corporate Social Responsibility oznaczającego społeczną odpowiedzialność biznesu. Kryje się za nim strategia zarządzania, która uwzględnia interesy społeczne, dobrostan środowiska naturalnego oraz relacje z interesariuszami. Biznes odpowiedzialny społecznie zakłada wzięcie odpowiedzialności za konsekwencje decyzji podjętych na tych polach.

Odpowiedzialny biznes – wybór czy obowiązek?

Jeszcze kilka lat temu odpowiedzialny biznes był wyborem. Dzisiaj to konieczność dla coraz większej liczby firm w całej Unii Europejskiej. Odkąd w grudniu 2022 r. weszła w życie unijna dyrektywa CSRD, wymóg raportowania działań CSR ma 50 tys. przedsiębiorstw w UE, w tym 3,5 tys. w Polsce.

Doświadczenie wielu firm pokazuje, że strategia CSR wcale nie musi być przykrym obowiązkiem. Prospołeczne i proekologiczne działania mogą przynieść wiele korzyści dla budżetu firmowego, środowiska, otoczenia społecznego i pracowników.
Szklane butelki BRITA z wodą filtrowaną na spotkaniu w biurze - zdjęcie.

Wzrost poziomu kultury i bezpieczeństwa pracy, racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi i odpadami czy stabilna płynność finansowa to tylko kilka przykładów.

Czy wiesz, że…?

Stosując ekologiczny dyspenser na wodę w swojej firmie, nie musisz aranżować przestrzeni na magazynownie butli z wodą ani angażować pracowników do dystrybucji wody. Możesz zaoszczędzić na firmowych wydatkach nawet 40 tys. zł w ciągu 5 lat w porównaniu z wodą w systemie galonowym. Pobierz e-book "Woda w galonach vs dyspensery do wody. Jak wygodnie, ekologicznie i ekonomicznie zapewnić pracownikom dostęp do wody pitnej" i dowiedz się więcej!

Obszary działań CSR

Norma ISO 26000 definiuje 7 obszarów działań zgodnych z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu.

Wśród nich za najważniejszy należy uznać ład organizacyjny. Za tym pojęciem kryje się „system, poprzez który organizacja podejmuje i wdraża decyzje, zmierzające do realizacji jej celów [...]. Jest on najistotniejszym czynnikiem umożliwiającym organizacji wzięcie odpowiedzialności za wpływ jej decyzji i działań oraz zintegrowanie społecznej odpowiedzialności z funkcjonowaniem całej organizacji i jej relacji”.

Do pozostałych obszarów działań CSR należą:

  • prawa człowieka, 
  • stosunki pracy,
  • środowisko,
  • sprawiedliwe praktyki rynkowe,
  • relacje z konsumentami,
  • zaangażowanie społeczne.

Społeczna odpowiedzialność biznesu – przykłady działań prospołecznych

Przedsiębiorcy, którzy chcą wywrzeć pozytywny wpływ na społeczeństwo, mają do dyspozycji kilka narzędzi. Jednym z nich są kampanie społeczne o charakterze charytatywnym czy informacyjnym. Pozwalają na dotarcie z przekazem do szerokiego grona odbiorców, umożliwiając poprzez to osiągnięcie rezultatów na szeroką skalę.

W biznesie odpowiedzialnym społecznie podjęta inicjatywa może też jednak koncentrować się na działaniach na rzecz lokalnej społeczności. Obejmują one np. wsparcie dla działaczy z najbliższego otoczenia, współpracę z lokalnymi instytucjami czy realizację programów rozwojowych dla dzieci i młodzieży. Wartościowym pomysłem jest także organizacja wolontariatu pracowniczego na rzecz prospołecznych organizacji czy inicjatyw. 

Działania CSR – przykłady dobrych praktyk w relacjach z interesariuszami

Interesariusze, przede wszystkim pracownicy, ale też udziałowcy czy rady nadzorcze, odgrywają istotną rolę w koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu. Warto więc zadbać o budowanie z nimi dobrych relacji. Może się to przełożyć na podniesienie wyników w firmie czy sprawne wdrożenie nowych rozwiązań.

Podstawą jest właściwa komunikacja: informowanie o planowanych zmianach i zasięganie opinii w sprawie tworzonych projektów.

Ponadto w przypadku podwładnych znaczenie mają inicjatywy wspierające ich ogólny dobrostan. ​​Możliwości rozwoju, opieka medyczna, terminowe wynagrodzenia, równość szans czy udogodnienia socjalne to tylko kilka przykładów działań CSR w firmie na rzecz pracowników.

Prostym sposobem na wdrożenie socjalnych udogodnień są dyspensery do wody BRITA. Te nowoczesne urządzenia pobierają wodę z sieci wodociągowej, a następnie dokładnie filtrują ją z bakterii, cyst, zanieczyszczeń, chloru i metali ciężkich. Dzięki temu pracownicy mają stały dostęp do zawsze świeżej, czystej i smacznej wody w nieograniczonej ilości. Nie tylko wpływa to na ich produktywność i dobre samopoczucie, ale też umacnia w przekonaniu, że pracodawca dba o ich zdrowie.

Dyspenser BRITA, dlaczego warto? - infografika.

Warto wiedzieć!

Zapewnienie wody w miejscu pracy jest obowiązkiem pracodawcy. Nie każdy sposób dystrybucji wody wpisuje się jednak w strategię odpowiedzialnego biznesu.

Działania proekologiczne w firmie – przykłady

Jeśli pracodawcy zależy na ochronie środowiska w przedsiębiorstwie – powinien zrezygnować z najpopularniejszych sposobów udostępniania wody, tj. wody butelkowanej i w systemie galonowym.

Zanieczyszczenie plastikiem należy do największych zagrożeń dla środowiska. A stuosobowa firma zużywa w ciągu roku 1270 butli 5-galonowych lub 16666 butelek 1,5-litrowych (przy założeniu, że pracownik spożywa 1 l wody dziennie). To setki kilogramów plastikowych odpadów, co do których nie ma pewności, czy zostaną ponownie przetworzone – w 2020 r. recykling opakowań w Polsce oscylował na poziomie 55%[1].

Rozwiązaniem, które w tej sytuacji godzi prawa pracownicze z ochroną środowiska w firmie, jest dystrybutor wody bezbutlowy. Dzięki temu, że filtruje kranówkę, nie generuje żadnych plastikowych odpadów. A to wiąże się nie tylko z mniejszym zanieczyszczeniem, ale też oszczędnością energii, wody i CO2 na produkcji oraz transporcie wody butelkowanej.


[1] https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Packaging_waste_statistics#Recycling_and_recovery_targets_and_rates

Korzystając z dystrybutora filtrującego BRITA, wdrażasz ekologię w biurze oraz zmniejszasz ślad węglowy swojej firmy – rocznie oszczędzasz nawet 86% równowartości CO2 w porównaniu z wodą butelkowaną.

Z dyspozytorem wody cenne zasoby tego surowca przestają się wreszcie marnować. Butla galonowa musi być wymieniana maksymalnie co 3 dni, niezależnie od tego, w jakim stopniu została opróżniona, aby zapobiec namnożeniu się bakterii. Tymczasem woda z dyspensera nie stoi w urządzeniu – automat wody pitnej pobiera ją i filtruje na bieżąco, zawsze gdy jest potrzebna. Dzięki systemom BRITA ThermalGate™ i – występującym w wybranych modelach – HygienePlus – woda kranowa wyróżnia się krystaliczną czystością i najwyższą higieną potwierdzoną przez niezależne instytuty.

System Hygiene Plus, trójstopniowe zabezpieczenie przed bakteriami - infografika.

Jakie inne proekologiczne działania warto podjąć w firmie? 

  • Segregacja śmieci
  • Ekologiczna edukacja wśród pracowników
  • Ekooznakowanie produktów i ekologiczne certyfikaty
  • Skrócenie łańcucha dostaw
  • Zrównoważone zarządzanie surowcami
  • Oferowanie przyjaznych środowisku produktów i usług

Jak wdrożyć koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu?

Już jedna, niewielka decyzja może wywrzeć duży wpływ na politykę przedsiębiorstwa w różnych obszarach. Na przykład zakup dyspensera wody pozwala zmniejszyć negatywne oddziaływanie na środowisko, buduje pozytywny wizerunek firmy wśród interesariuszy i pomaga zwiększyć produktywność oraz zaangażowanie w zespole. Może posłużyć do realizacji dalekosiężnych celów strategii CSR – przykładem jest ograniczenie odpadów, zmniejszenie śladu węglowego czy poprawa jakości pracy.

Dobrze jest bowiem, gdy działania CSR układają się w spójną, dobrze zaplanowaną strategię, która ściśle wiąże się z działalnością firmy.

Jej wdrożenie należy zacząć od określenia grup interesariuszy i wzajemnych oczekiwań oraz zdefiniowania obszarów tematycznych istotnych dla przedsiębiorstwa. Ważne, aby wybrane rozwiązania przeanalizować pod kątem szans i zagrożeń.

Dopiero teraz można przejść do działania, czyli:

  • ustalenia reguł i procedur wdrażania strategii;
  • wprowadzenia w życie wyznaczonych zadań.

Efekty należy na bieżąco monitorować i informować o nich interesariuszy. Warto otworzyć się na ich uwagi, wprowadzać zmiany w założeniach i śledzić, jak wpływają one na ustalone cele. Wdrażanie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu to bowiem ciągły proces, który wymaga stałej obserwacji realizacji celów, aktualizacji oceny szans i ryzyka oraz badania poziomu skuteczności prowadzonej polityki.

Działania CSR – jak to robimy w BRITA?

W BRITA od początku naszego istnienia prowadzimy politykę ochrony środowiska w firmie, starając się wywierać jak najmniejszy negatywny wpływ na planetę.

Naszymi produktami do filtracji pomagamy wyeliminować wodę butelkowaną – szacujemy, że do 2025 r. zastąpią one ponad 30 miliardów plastikowych butelek. Jednocześnie staramy się, aby one same były możliwie przyjazne planecie. W tym celu wdrażamy sposoby na oszczędzanie plastiku i innych odpadów:

  • stosujemy materiały biopochodne w naszych produktach, dzięki czemu ograniczamy zużycie tworzyw sztucznych aż o 30% i zmniejszamy ślad węglowy;
  • poddajemy recyklingowi wkłady i profesjonalne filtry;
  • staramy się wykorzystywać ekologiczne opakowania oraz ograniczyć ich ilość – w sektorze e-commerce wdrażamy koncepcję „wysyłki we własnym opakowaniu”. Polega ona stosowaniu opakowań, które służą jednocześnie za pudełka do wysyłki.

Wpływ dystrybutorów BRITA na środowisko stale monitorujemy, zlecając badania niezależnym instytucjom (w tym TÜV). Opieramy się też na Greenhouse Gas Protocol (GHG) – najczęściej stosowanym i najbardziej znanym standardzie do wyliczeń śladu węglowego.

Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu poszerza spojrzenie na prowadzenie firmy poprzez uwzględnienie interesów społeczeństwa i środowiska. By wprowadzić ją w życie, nie potrzeba wcale dużych zmian. Już zakup dystrybutora do wody może bowiem istotnie przyczynić się do poprawy stanu środowiska i podniesienia jakości pracy.

Skontaktuj się z nami i otrzymaj wycenę dyspensera do wody

* Pola obowiązkowe
Sprawdź wprowadzone informacje
Sprawdź wprowadzone informacje
Sprawdź wprowadzone informacje
Sprawdź wprowadzone informacje
Sprawdź wprowadzone informacje
Sprawdź wprowadzone informacje
Pozostało znaków:
Nie można używać symboli < > @ % * # | _ [ ] ~ { } ( ) ani kombinacji „www.” oraz „://”.

Więcej informacji na temat ochrony danych.

Wpisz znaki widoczne na poniższym obrazku i kliknij opcję Prześlij.

Sprawdź wprowadzone informacje