Osoba nalewająca wodę do szklanki z dyspensera BRITA - tytułowa.

Optymalizacja kosztów w firmie – gdzie szukać oszczędności?

Optymalizacja kosztów w firmie – gdzie szukać oszczędności?

To, czy biznes prosperuje, zależy w dużej mierze od wielkości wydatków. By utrzymać je na bezpiecznym poziomie i zachować płynność finansową, warto poszukać oszczędności w firmie. Redukcja kosztów produkcji, ograniczenie odpadów, sposoby na oszczędzanie wody czy zakup dyspensera to tylko niektóre rozwiązania optymalizujące koszty w firmie.

Przez optymalizację kosztów w firmie rozumie się takie rozporządzanie wydatkami, aby osiągnąć możliwie wysokie zyski przy jak najmniejszym nakładzie finansowym. Mądrze przeprowadzona redukcja kosztów może uchronić przedsiębiorstwo przed upadłością. Nie trzeba jednak znaleźć się na krawędzi rentowności, aby zacząć generować oszczędności w biurze. Z dodatkowych zasobów warto zbudować poduszkę finansową, zainwestować je w rozwój biznesu, podniesienie kwalifikacji czy kampanię marketingową.

Ekonomizacja zadań pracowników

Jednym z obszarów, gdzie szukać oszczędności w firmie, jest zakres obowiązków pracowników. Często zdarza się, że podwładni poświęcają czas na zadania, które nie generują zysków, a mogłyby zostać wykonane szybciej, w ekonomiczny sposób. Mowa tu chociażby o takich rozwiązaniach jak:

  • obieg elektroniczny dokumentów zamiast przekazywania ich przez pracowników między działami;
  • zastąpienie nieefektywnych spotkań mailowymi ustaleniami;
  • automatyzacja prostych, powtarzalnych obowiązków. Wykorzystanie programów komputerowych niweluje ryzyko wystąpienia błędów, które generują koszty w postaci straconego czasu czy niezaplanowanych wydatków.

W niektórych działach warto również rozważyć model pracy hybrydowej. Maleje wtedy zapotrzebowanie na przestrzeń biurową. Można wynająć biuro o mniejszej powierzchni i wprowadzić formułę hot desków. Tzw. gorące biurka są używane w sposób rotacyjny przez różnych pracowników w różnym czasie.

Usprawnienie dystrybucji wody

Przykładem sposobu, jak obniżyć koszty w firmie, jest też przemyślana dystrybucja wody. Jeśli właściciel decyduje się na wodę butelkowaną lub w systemie galonowym, musi zlecić podwładnym kilka dodatkowych zadań. Należą do nich m.in.:

  • obliczanie zapotrzebowania i składanie zamówień,
  • odbiór zamówienia,
  • montaż butli w dystrybutorze lub rozlokowanie butelek w kuchni czy na salach konferencyjnych.

Należy pamiętać, że redukcja kosztów nie może obejmować rezygnacji z wody dla pracowników, ponieważ jej zapewnienie należy do obowiązków przedsiębiorcy.

Dyspensery BRITA Minimum zaangażowania. Maksimum korzyści - infografika.

Można jednak zastąpić wodę butelkowaną dyspenserem podłączanym do sieci wodociągowej. Nikt z zespołu nie musi zajmować się jego obsługą. Mimo to pracownicy mają dostęp do wody przez cały czas, w nieograniczonych ilościach. Regularne zamówienia wody i uzupełnianie zapasów przestają być konieczne.

Sposoby na oszczędzanie wody w firmie

Warto wiedzieć! - infografika.

Nie tylko znikają dzięki temu zbędne zadania, ale i ryzyko zmarnowania się wody. Ta w butlach nie może być przechowywania po otwarciu dłużej niż 72h. Jeśli pracownikom nie udaje się jej wypić w tym czasie – musi zostać zutylizowana, co przekłada się na niepotrzebne straty w firmowym budżecie.

Nowoczesny dystrybutor do wody BRITA działa inaczej. Na bieżąco pobiera i filtruje wodę z instalacji wodociągowej.​​

Najbardziej zaawansowany system BRITA Hygiene Plus usuwa aż 99.99999% bakterii i 9995% cyst dzięki kilku etapom filtracji. Kranówka, zanim trafi do szklanki, przechodzi najpierw przez filtr wstępny z węglem aktywnym BRITA CLARITY Protect. Następnie jest przepuszczana przez dwuwarstwową membranę BRITA CLARITY Safe X3. Na końcu kranu znajduje się jeszcze rozwiązanie ThermalGate™, które automatycznie i regularnie podgrzewa wylot urządzenia. Dzięki temu woda jest zawsze:

  • świeża; dostępna 24 godziny na dobę,
  • krystalicznie czysta i higieniczna – bez bakterii, cyst, mikroplastiku i zanieczyszczeń,
  • doskonała w smaku, o neutralnym zapachu za sprawą eliminacji chloru.

Pracownicy nie tylko pobierają dokładnie tyle wody, ile potrzebują, ale też mogą wybrać rodzaj, jaki najbardziej im odpowiada. W ofercie BRITA do wyboru jest m.in. dyspenser do wody gazowanej (o dwóch stopniach nasycenia) oraz niegazowanej.

Ograniczenie odpadów

Jeden zakup. Wiele oszczędności Dlaczego warto zainwestować w dyspenser BRITA? - infografika.

Warto przy tym zauważyć, że bezbutlowy dystrybutor na wodę nie generuje żadnych odpadów. Dzięki temu, że woda pochodzi prosto z sieci, nie musi być nigdzie magazynowana. Nie są też potrzebne jednorazowane kubeczki – zamiast nich możesz zamówić personalizowane butelki wielokrotnego użytku BRITA.

To duża oszczędność szczególnie latem, kiedy zapotrzebowanie na płyny rośnie. Każdy przedsiębiorca, który korzysta z wody w butelkach, dobrze wie, jak szybko wypełniają się w tym okresie pojemniki na śmieci. To generuje dodatkowe opłaty za wywóz. Ale więcej płaci się też za wodę w butlach galonowych, bo częściej trzeba dostarczać pełne butle i odbierać te opróżnione.

Nie tylko plastiki są jednak zmorą przedsiębiorców. W biurach powstają też duże ilości papierowych odpadów, które można by łatwo zredukować. Jak obniżyć koszty prowadzenia firmy poprzez wywóz śmieci?

  • Zachęcaj pracowników do dwustronnego drukowania, wyłącznie wtedy gdy to konieczne.
  • Zrezygnuj z dokumentacji papierowej na rzecz elektronicznej.
  • Zastąp tradycyjną tablicę prezentacyjną flipchartem.

Zmniejszenie rachunków za energię

Oszczędności w firmie można też szukać w rachunkach za prąd. Dobrym sposobem, jak oszczędzać energię w firmie, jest edukacja pracowników i zachęta do rozsądnego gospodarowania energią elektryczną. Wyłączanie komputera przed wyjściem na przerwę obiadową i z pracy, rezygnacja z wygaszacza ekranu, odłączanie sprzętów z sieci, wyłączanie światła po opuszczeniu kuchni czy sali konferencyjnej to nawyki służące optymalizacji kosztów w firmie.

Przede wszystkim warto jednak zainwestować w urządzenia energooszczędne. Laptopy zamiast komputerów stacjonarnych i monitory LCD zdecydowanie zmniejszą rachunki za prąd. Poza tym trzeba pamiętać o urządzeniach w aneksie kuchennym: lodówce, ekspresie do kawy czy czajniku elektrycznym.

Czy wiesz, że wybierając dyspenser do gorącej wody Extra C-Tap BRITA, można zrezygnować z czajnika? Urządzenie zużywa podobną ilość prądu (2100 W), natychmiastowo podaje gorącą wodę (nie trzeba czekać na podgrzanie!), a do tego oferuje także wodę gazowaną i/lub niegazowaną.

Redukcja stanów magazynowych

Na koniec warto jeszcze przyjrzeć się przestrzeni magazynowej. Wiele firm dąży do utrzymywania nadmiernych stanów magazynowych z obawy przed tym, że nie zdoła zrealizować dostawy. W efekcie w magazynach zalegają niesprzedane, przeterminowane czy sezonowe artykuły, które generują dodatkowe koszty związane z wynajmem, eksploatacją i utrzymaniem.

Jak to rozwiązać?

  • Przeprowadź inwentaryzację.
  • Zlikwiduj źle sprzedające się towary (np. poprzez recykling czy złomowanie).
  • Zoptymalizuj przyszłe zamówienia w oparciu o dane o obrocie i jego częstotliwości — niech w magazynie znajduje się jak najwięcej najlepiej sprzedających się towarów oraz optymalna liczba artykułów ze średnim wynikiem sprzedaży. Zrezygnuj całkowicie z najgorzej sprzedających się produktów.
  • Stale monitoruj stany magazynowe, aby zachować płynność.

To samo dotyczy zamówień, np. materiałów produkcyjnych, artykułów biurowych czy wody pitnej. Zamawiane hurtowo są zwykle tańsze, ale w dłuższej perspektywie generują straty. 

Dla przykładu: jeśli firma kupuje wodę w butelkach lub systemie galonowym, potrzebuje przestrzeni do jej przechowania. W dodatku przy większym zamówieniu istnieje ryzyko, że butelki z wodą się przeterminują. Tymczasem wystarczy zainwestować w dyspenser, a magazyn przestaje być konieczny lub pojawia się możliwość wydzierżawienia mniejszej przestrzeni.

Optymalizacja kosztów w firmie nie musi być trudna, a może przełożyć się na stabilność finansową przedsiębiorstwa. Inwestując w dyspenser do wody, generujesz oszczędności w biurze w kilku ważnych obszarach. W efekcie w ciągu 5 lat możesz zyskać nawet 40 tys. złotych w firmowym budżecie.

Skontaktuj się z nami i otrzymaj wycenę dyspensera do wody

* Pola obowiązkowe
Sprawdź wprowadzone informacje
Sprawdź wprowadzone informacje
Sprawdź wprowadzone informacje
Sprawdź wprowadzone informacje
Sprawdź wprowadzone informacje
Sprawdź wprowadzone informacje
Pozostało znaków:
Nie można używać symboli < > @ % * # | _ [ ] ~ { } ( ) ani kombinacji „www.” oraz „://”.

Więcej informacji na temat ochrony danych.

Wpisz znaki widoczne na poniższym obrazku i kliknij opcję Prześlij.

Sprawdź wprowadzone informacje