25lecie marki BRITA w Polsce

Czego wspólnie dokonaliśmy?

25 lat marki BRITA w Polsce! Czego wspólnie dokonaliśmy w zakresie ekologii?

W tym roku świętujemy 25 lat obecności marki BRITA w Polsce! Jest to dla nas wyjątkowe, ponieważ przez te lata zainspirowaliśmy miliony Polaków do bardziej świadomych i ekologicznych wyborów. Ćwierć wieku działań, które zmieniły podejście do picia wody i ekologii. W tym czasie, razem z Wami, udało nam się dokonać wielu ważnych i wspaniałych zmian oraz inicjatyw. Co wspólnie zrealizowaliśmy przez te 25 lat w zakresie ekologii?

BRITA: historia… kołem się toczy – zaczęło się od produktów do samochodów

Początkowym założeniem założyciela firmy BRITA – Heinza Hankammera – była produkcja filtrów wody do aut. Powstały w 1967 roku filtr AquaDeMat trafił do seryjnej produkcji. Demineralizował wodę do akumulatorów samochodowych na stacjach benzynowych.

Heinz, opierając się na swoich wizjach, własnych odkryciach i technologiach wykorzystał je do zaprojektowania produktów filtrujących do użytku domowego. Bazował na właściwościach żywicy jonowymiennej i węgla aktywnego, uzyskując skuteczną filtrację redukującą substancje negatywnie wpływające na smak i zapach wody oraz ilość kamienia, zmiękczając wodę.

Jako pierwszy produkt BRITA do domowego użytku pojawił się dzbanek filtrujący – na początku lat 70. Zaledwie kilka lat później, na początku lat 80., marka BRITA rozpoczęła ekspansję w skali międzynarodowej – nie ograniczała się tylko do Europy - wyruszyła w podróż do USA i Kanady.

W jaki sposób Hankammer przekonał ludzi do swoich produktów filtrujących? Wykonując… test herbaciany. Podczas tego testu zaprezentował korzyści stosowania wody przefiltrowanej w BRITA. Przygotował dwie filiżanki herbaty – jedną ze „zwykłą” wodą kranową, drugą – z przefiltrowaną. Różnice były widoczne gołym okiem. Ostygnięta herbata sporządzona na kranówce miała smugi, natomiast napar z wykorzystaniem filtrowanej wody był przejrzysty i przyjemnie pachniał.

25 lat BRITA w Polsce – wspólnie dbamy o przyszłość naszej planety

Misją BRITA od początku było dostarczanie czystszej, smaczniejszej wody, przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko. Na polskim rynku działamy od 1999 roku, bezustannie promując odpowiedzialne korzystanie z wodnych zasobów świata i ograniczanie wykorzystania plastiku.

W Polsce technologia filtracji zyskała popularność wraz z coraz większą świadomością ekologiczną społeczeństwa. W ciągu tych 25 lat filtry BRITA pomogły milionom Polaków przestawić się na picie wody z kranu, zmniejszając ilość zbędnego plastiku w obiegu.

Sprawdź, dlaczego warto pić kranówkę>>>

Wspólnie ewoluowaliśmy, by jeszcze lepiej dbać o planetę.

Polacy coraz chętniej wybierają kranówkę

Na przestrzeni ostatnich 25 lat w Polsce zaszły ogromne zmiany w podejściu do picia wody z kranu. Jeszcze w latach 90. Polacy bardzo sceptycznie podchodzili do jej jakości, co wynikało z dawnych (już minionych) problemów z infrastrukturą wodociągową i niewystarczającą kontrolą jakości wody. Niektórzy uważali, że kranówką można się zatruć, nie ma żadnych minerałów i jest niezdatna do spożycia[1].

Jeszcze w ostatnich latach duża część Polaków podchodziła do wody kranowej z dozą nieufności[2]. Dominował zwyczaj picia wody butelkowanej, co wiązało się z ogromnym zużyciem plastiku.

Z biegiem lat jakość wody w naszym kraju znacząco się poprawiła, a wraz z nią wzrosła świadomość ekologiczna. Wiemy już, że kranówka jest pod stałą kontrolą Miejskich Przedsiębiorstw Wodociągów i Kanalizacji. Technologie uzdatniania zapewniają wysoką jakość wody trafiającą do domowych kranów[3]. Nie ma więc istotnych obaw przed piciem kranówki, dlatego coraz chętniej decydujemy się na nią.

Wielu Polaków regularnie pije wodę z kranu. Mamy nadzieję, że duża w tym zasługa kampanii edukacyjnych BRITA (m.in. o korzyściach picia wody z kranu i szkodliwości plastiku oraz mikroplastiku) i filtrów BRITA usuwających zanieczyszczenia i poprawiających smak wody.

Widzimy, po rosnącej sprzedaży naszych produktów na przestrzeni lat, że przekonujecie się do filtrowanej kranówki i z większą świadomością ograniczacie użycie plastikowych butelek.

Nasze filtry do wody to realna korzyść dla planety. Dzięki nim, wspólnie z Wami, zmniejszyliśmy zużycie plastikowych butelek – w ciągu miesiąca używania filtru BRITA MAXTRA PRO jedno domostwo może oszczędzić nawet 3,7 kg zbędnego plastiku[4]!

Teraz możemy z pełną świadomością przyznać, że ambicja, pomysłowość i wytrwałość Hankammera wpłynęły na bardziej świadome podejście ludzi do picia wody, ograniczając ubożenie zasobów wody i zaśmiecanie środowiska. BRITA zmienia świat!


[1] https://pijewodezkranu.org

[2] Cichocki R., Wechta P., Konsumpcja wody z kranu. Wnioski z badań socjologicznych w aglomeracji poznańskiej, Marketing i Rynek/Journal of Marketing and Market Studies, ISSN 1231-7853

[3] https://www.mpwik.com.pl/view/mpwik-informuje-woda-w-kranie-jest-bezpieczna-a-jej-sklad-pozostaje-bez-zmian

[4] https://www.brita.pl/ciekawostki/dla-ciebie/jestem-britus

Jak BRITA zmienia Polskę? Inwestujemy w przyszłość

Jednym z naszych najważniejszych celów jest ograniczanie zużycia plastiku. Stale rozwijamy też nasze technologie, aby filtry BRITA były jeszcze bardziej przyjazne środowisku. Wprowadziliśmy opakowania o zredukowanej zawartości plastiku, a każdy filtr można oddać do recyklingu!

Niedawno stworzyliśmy filtry MAXTRA PRO Hard Water Expert i MAXTRA PRO Pure Performance, które są w 50% wykonane z bioplastiku i wyróżniają się 4-krotnie lepszą filtracją mechaniczną. Jeden taki filtr to do 150 l przefiltrowanej kranówki (i 150 litrowych butelek plastikowych mniej!).

W 2016 roku otworzyliśmy laboratorium smaku BRITA, w którym badamy smak wody i wyciągamy wnioski. Wpływamy w ten sposób na udoskonalanie filtrów i maksymalną poprawę smaku wody z kranu.

Kampanie edukacyjne BRITA i współpraca z Fundacją MARE

BRITA od 25 lat działalności w Polsce dostarcza nowoczesne produkty i angażuje się w liczne inicjatywy edukacyjne. Nasze działania wspierają ochronę środowiska, naszą misją jest także promowanie zdrowych nawyków związanych z piciem wody.

Dzięki kampaniom, takim jak „Think Your Water” czy #FiltrujemyDlaBałtyku, edukujemy na temat filtracji wody, korzyści picia kranówki, zrównoważonego korzystania z zasobów wody oraz dbania o środowisko i jego ochrony.  

Nasze działania wspierają zarówno lokalne akcje, jak i większe inicjatywy. Niedawno połączyliśmy siły z Fundacją MARE, walczącą z zanieczyszczeniem Morza Bałtyckiego. Założyliśmy kosz morski, który będzie wychwytywać odpady w Porcie Jachtowym w Świnoujściu – może zebrać nawet 1400 kg śmieci rocznie!

Poczytaj więcej o koszu morskim BRITA x Fundacja MARE>>>

To wszystko jest możliwe dzięki waszemu wsparciu i zaangażowaniu – wybierając BRITA, pomagacie nam chronić planetę.

Co przed nami w BRITA? Plany na przyszłość

Przez 25 lat w Polsce udało nam się osiągnąć naprawdę wiele, ale to dopiero początek. Nasza misja to nieustanny rozwój i innowacje w służbie ekologii i promowaniu zdrowych nawyków. Planujemy kolejne kampanie i działania, które pomogą nam wspólnie zadbać o planetę.

Edukujemy się w kwestii bioplastiku i jego różnorodnym wykorzystaniu. Będziemy również nadal inwestować w technologie, które uczynią nasze produkty jeszcze bardziej zrównoważonymi i dostosowanymi do potrzeb użytkowników.

Ćwierć wieku naszej historii w Polsce napawa nas dumą. Dziękujemy Wam za wsparcie i współpracę. To dzięki wam jesteśmy w stanie wprowadzać zmiany, które mają realny wpływ na środowisko i przyszłość naszej planety. Razem możemy osiągnąć jeszcze więcej! 💙